4tESO. Programació i Robòtica. Introducció a la programació amb Scratch. TecnoVidal diumenge, 24 d’abril del 2016 No Comment


Scratch és un entorn de programació visual i multimèdia pensat i dissenyat per ser usat per xiquets, que permet crear les vostres pròpies històries, videojocs, animacions, programar les vostres pròpies idees i art interactiu; No hi ha límit, només el de la vostra imaginació.

Scratch funciona amb Blocs encaixables, (igual que els que heu utilitzat en l'Hora del Codi), per tal d'animar objectes que es troben a la pantalla, és senzill i divertit.

Al finalitzar podreu mostrar les vostres creacions perquè tot el món les puga veure i interactuar amb elles.



Scratch utilitza un entorn de programació que mostra en una única pantalla tots els elements necessaris: escenari, objectes i blocs del llenguatge de programació. Permet tindre tants escenaris i objectes com es desitge, utilitzant aquells que ja estan disponibles en la ferramenta, o bé creant uns altres de nous, segons les teues necessitats.

Pràcticament tot es duu a terme arrossegant i soltant elements amb el ratolí, i modificant amb el teclat únicament els valors numèrics i textos.

Ara vos presente Antonio García, que amb només 8 anys no sols programa perquè els seus companys aprenguen lliçons de classe sinó que ensenya a altres xiquets mes xicotets la màgia que és capaç de crear amb uns cables, un ordinador i molta imaginació. Ens mostra la importància de compartir recursos amb tot el món per a continuar aprenent i creant.


Doncs comencem, tenim 2 formes d'utilitzar el programa:

  1. Directament des de la pàgina web de Scratch, (es pot treballar Online sense haver d’instal.lar res): http://scratch.mit.edu/.
    On podeu començar a CREAR sense necessitat de registrar-vos, no obstant això, per tal de desar els vostres projectes i compartir-los amb la comunitat, cal que vos registreu i verifiqueu el vostre compte de correu. Aquesta modalitat té com avantatge tindre tots els vostres projectes accessibles a qualsevol lloc, amb l'única necessitat d'una connexió a Internet. 
  2. Editor Offline de Scratch (per treballar sense xarxa), descarregueu-vos el programari a l'ordinador i podreu treballar localment, amb el desavantatge de no poder compartir els continguts.
La pàgina Web de Scratch té molts altres recursos per ajudar a aprendre Scratch: La guia de referència, Tutorials en vídeo, Targetes de Scratch, i Preguntes freqüents (FAQ), consulteu-los tots açi.

En la versió web, els membres de la comunitat poden emmagatzemar i visualitzar les pròpies creacions, així com accedir als projectes dels altres usuaris, podent deixar-hi comentaris, marcar-los com a “preferit” o “m’agrada” o compartir-los a altres llocs web. Una de les novetats d’aquesta versió és poder modificar un projecte ja existent fent clic a la pestanya “reinventar”. Totes les noves versions d’un projecte queden enregistrades de forma que els altres usuaris poden saber de quin model parteix. Utilitzar aquest recurs permet no haver de començar des de zero un projecte quan s’està començant a utilitzar Scratch. També es pot portar el compte de les visites que ha rebut la creació.

Amb Scratch treballareu en els vostres propis projectes, d'esta manera aprendreu sobre el procés de disseny. Partint d'una idea, haureu de crear el prototip funcional, és a dir, un model, i experimentar les solucions que considereu necessàries per aconseguir un producte final. Si estes idees no funcionen haureu de tornar cap enrere i corregir. Es crea una espiral contínua: partint d'una idea es crea un projecte, que dóna lloc a noves idees, que generen nous projectes, i així, indefinidament.

Una de les novetats de Scratch 2.0 és la possibilitat d'establir interacció per mitjà de la webcam (blocs de vídeo en la categoria "Sensors"). No obstant això, també podem passar una bona estona amb Kinect2Scratch, un programa desenrotllat per Stephen Howell que fa ús del sensor de moviment Kinect de Microsoft. Si un se'l proposa pot arribar a realitzar projectes com el que es presenta en este vídeo.

Ha arribat el moment de programar. Estos seran els nostres objectius generals (Adaptat del manual elaborat per José Pujol de l'IES Vicente Aleixandre):
  • Dominar els conceptes bàsics de la computació científica: realitzar algoritmes, estructures de control, coordinar i seqüenciar esdeveniments, variables i dades.
  • Realitzar projectes que incloguen: experimentar i iterar, provar i depurar, reusar i remesclar.
  • Aplicar estratègies per a resoldre problemes, estructurar lògicament projectes amb múltiples elements.
  • Comprendre que l'error és part del procés d'aprenentatge i del de resolució de problemes.
  • Aprendre a treballar d'una forma autònoma i responsable complint els objectius marcats.
  • Treballar amb continguts digitals.
  • Expressar la nostra creativitat a través de la tecnologia afegint els nostres gustos, interessos i personalitat als treballs realitzats.
  • Comunicar les nostres idees i treballs als altres amb correcció. 
  • Aplicar processos d'avaluació entre iguals i autoavaluació.
Per aprendre els principis bàsics de Scratch, anem a utilitzar com a referència els vídeos del curs realitzat per CodeMadrid per a professors: "Curs d'introducció a la programació amb Scratch". -> Ací vos compartisc els vídeos.

El sistema que utilitzareu serà tipus CLASSE INVERSA (Flipped Classroom), es a dir, primer anireu visualitzant els vídeos a casa (són breus i senzills), després fareu les pràctiques a classe. La tasca final consistirà a fer un programa amb les següents característiques:
  • Ha de contindre l'ús de variables i/o clons. 
  • Ha de tindre algun tipus d'interactivitat amb l'usuari (preguntes i respostes, pulsacions de tecles/ratolí, etc.), és a dir, no pot ser una mera activitat d'observació. 
  • El programa farà ús d'un mínim de dos personatges. Almenys un d'ells de creació pròpia diferent als de les llibreries i utilitzarà distints tipus de disfresses. 
  • Heu de crear un compte d'usuari en scratch.mit.edu per al seu projecte. A l'apartat de la descripció del projecte haurà de situar el curs, nom complet, àmbit i matèria per a la que està pensat. A l'explicació de l'aplicació dissenyada, haurà d'exposar el resultat d'este treball junt amb una breu explicació del procés que ha seguit en la seua elaboració.
  • Haurà de ser compartit a l'Estudi de Scratch corresponent al vostre curs.
  • Es poden realitzar un altre tipus d'aplicacions, si es vol acceptar el repte, podent-se realitzar a canvi un joc de plataformes o de ping-pong, arkanoid o semblants.
Haureu de lliurar prèviament a la programació un document de disseny en què exposen el següent:
  • Títol i tema del vostre programa.
  • Personatges i disfresses.
  • Escenaris.
  • Processos del programa (diagrama de flux), què fa, com interactuen els personatges, què anirà passant.
  • Explicació de l'ús de variables i/o clons.
Així mateix, lliurareu un document, Diari de treball: relat d'actuacions, descobriments, reflexió sobre les dificultats trobades i solucions o alternatives. Avanços, progressos i carències de les seues tasques. Canvis en la programació respecte al que preveu inicialment, ...Per últim, una vegada lliurat el programa, haureu d'explicar-se'l als companys amb una presentació oral on mostrareu el seu funcionament i els descobriments que heu tret de la vostra programació.
L'entrega del programa acabat, ha d'incorporar comentaris a la programació. 

Ací trobareu la rúbrica d'avaluació a tindre en compte.

Més recursos per a l'aprenentatge:
 
DIWO. Curs de Scratch amb Zowi.
STEMbyme. Curs Programant amb Scratch.
EducaLab.Youtube.Curs D'espectador a programador.
Programo Ergo Sum. Cursos en línia gratuïts. VideoTutorials de Jocs.
AreaTecnologia.Youtube.Scratch 2.0 Tutorials.

Código21: Guies pas a pas amb vídeos.
Aprenc Scratch.
Educació 3.0. El projecte Scratch dels divendres.
Programamos. Materials d'Educació Secundària.
Programamos. Tutorials i Recursos.
Dr. Scracth. Avalua el teu codi.

JueduLand Blog. Antonio Ángel Ruiz Molino.Molt material divers.
Matemàtiques amb Scratch. UValladolid.
Ensenya als teus pares a programar Scratch.
Aprén Scratch. Sergio Palay.
Prof. Miguel Mejía C.
Programació amb Scratch, Cuadern de treball.
Educoteca.Tutorial Scratch.

Programació per a Infants. CAT.
Crear Jocs amb Scratch. CAT.
Scratch Català.CAT.
ScratchRef funcionalitat de tots els blocs d'instruccions de Scratch 1.4. CAT
Codemads. CAT

Scoop-it. Tecno4. Notícies d'Scratch.

per Antonio Vidal

Antonio Vidal es professor de Tecnologia. És un autodidacta convençut, apassionat per la tecnologia, la programació, la robòtica i el món MAKER.

Segueix-me al Twitter |

No Comment